Agile UX, 22 april 2016
Hinner du som UX:are inte med allt som måste göras när tiden mellan releaser blir allt kortare? Finns det förväntningar från de andra i teamet att allt skulle varit klart innan de kan börja jobba? Kan du känna att det verkligen borde finnas smartare sätt att jobba på?
Det finns det!
Den här kursen lär dig hur ni i teamet smidigast bygger saker tillsammans med hjälp av metodik från Agile UX, genom att fokusera på samarbete i effektiva arbetsprocesser och därmed sluta skapa tunga dokument som ingen egentligen har nytta av och som bara gör hela arbetet försenat. Vi utgår från Agile UX principer för att hitta det bästa sättet att arbeta tillsammans med UX:are, produktägare och utvecklare.
Det här tycker tidigare kursdeltagare
“Under kursen fick jag flera tips på bra metoder och arbetssätt som jag direkt kunde tillämpa på mina pågående projekt och förbättra det agila UX arbetet.” – Tommy Marshall, ÅF
”Mitt jobb blev som ett helt annat, mycket bättre, jobb då vi började jobba agilt i team för ett år sedan. Kursen var superbra, med massa UX- och agil-energi. Den gav mig inspiration och mod att utvecklas och försöka bli ännu mer agil i mitt arbete. Jag ska testa flera av de tips och trix som gavs!” – Elina Sandstedt, Stockholms universitet
“Jag fick ut mycket av kursen tack vare kursledarens utmärkta förmåga att dela med sig av sin gedigna erfarenhet.” – Maryam Ammouri, Handelsbanken
“Jag har stor nytta av vad jag lärde mig av i kursen nu när jag ett år senare funderar på upplägget för ett nytt projekt.” – Malin Forne, Beamon People
Kursen gick i annan skepnad när dessa kursdeltagare fick tycka till, men de moment som åsyftas är desamma.
Kursen vänder sig till dig som
Främst arbetar med användarcentrerad design, interaktionsdesign, användbarhet eller liknande, i eller strax vid sidan om agila utvecklingsteam. Produktägare, utvecklare, grafiska designers, affärsanalytiker som inte direkt har arbetat med dessa kan ha stor nytta av att gå kursen, men med brasklappen att alla basala UX-begrepp inte kommer hinna förklaras.
Vi går bland annat igenom
- Vad samarbete innebär
- Hur man kan se skillnad på mini-vattenfall och riktigt agilt samarbete
- Vad Agile UX är för något
- Exempel på bra Agile UX-metoder inom user research, informationsarkitektur och interaktionsdesign
- Product Discovery Teams (a.k.a. balanced teams) för bäst samarbete mellan PO, UX och utvecklare
- Continuous Discovery kopplat till Continuous Delivery
- Lean UX och Lean Startup i form av Build – Measure – Learn som processmetodik
- Facilitering av workshops för maximalt samarbete med resten av teamet, bland annat design studio
- Mängder med små tips för att processen och samarbetet ska bli smidigare
Förkunskaper
Interaktionsdesign, användbarhet, användarcentrerad design eller liknande.