Lean UX och Lean Startup, 30 januari 2018
Lean UX och Lean Startup är metodik för att snabbt och billigt lära sig så mycket om ett problem eller en idé som möjligt. Detta görs genom att hänsynslöst validera antaganden om problemet, kunden, kundens behov, lösningsförslagen och kriterierna för framgång.
Bästa sättet att skapa en produkt som blir en hit är att förstå vad som gör en hit. Detta är olika för varje domän och idé, men LeanUX och Lean Startup hjälper till att bygga rätt lösning på ett kostnadseffektivt sätt.
Och visst är det så att livet är för kort för att bygga något som ingen vill ha!
Kursen lär ut smidiga sätt att validera dina idéer tillsammans med användare och mot marknaden, detta genom både teori och praktiska workshops. Din produkt eller tjänst behöver inte vara digital, metodiken är holistisk och oberoende av plattform.
Kursen vänder sig till dig som
Arbetar med produktutveckling på något vis och vill veta att du alltid är på rätt väg. Du kanske är UX:are, produktägare, entreprenör, kravhanterare, utvecklare eller affärsanalytiker.
Vi går bland annat igenom
- Lean Startup vs. Lean UX, kvantitativ validering jämfört med kvalitativ validering
- Customer Experience vs. User Experience.
- Utforska antaganden om problemet och produktidén för att djupt lära sig det aktuella problemområdet
- Skapa hypoteser och experiment (s.k. Riskiest Assumption Tests) för att validera hypoteserna
- Validera kvalitativt med användare
- Validera kvantitativt mot marknaden
- Förstå skillnaden mellan Lean UX och Agile UX, och utnyttja den kunskapen
Förkunskaper
Eftersom kursen beskriver en process att kvalitativt och kvantitativt validera hypoteser utan att gå in på djupaste detalj om hur man möter användare eller når marknaden så är det stor fördel om man är bra på användarstudier och/eller marknadsundersökning, men det är inte nödvändigt. Däremot är grundläggande förståelse av produktutveckling en nödvändighet.