Kanban i praktiken

Kanban

Kanban är ett sätt att synligöra osynligt arbete och därigenom skapa möjligheter för ökat samarbete, både mellan individer och mellan avdelningar, för att snabbare kunna leverera!

Metoden tar ett något annorlunda grepp än Scrum när det gäller hur team kan arbeta för att få saker och ting gjorda. Kanban kan med fördel kombineras med Scrum, både för team och för synkronisering av arbete mellan team.

Innehåll och upplägg

Kursen varvar teori och praktik. Många tankeväckande övningar och exempel från verkligheten, och en hel del garv. Utöver att titta på hur Kanban kan hjälpa ditt team, så analyserar vi din organisation där teamet ingår och hur den kan förbättras.

Under kursen går vi bland annat genom

  • Flödes- kontra resurstänkande
  • Kanban grunder och spelregler
  • Visualisering och kanbantavlor
  • Kanban designmönster
  • Mäta och rapportera m.a.p.
    • Parallellt, effektivt arbete och WIP-limit
    • Ledtider
    • Kundfokus
  • Hur Kanban kan hjälpa till att
    • Leverera snabbare
    • Med bättre kvalitet
    • Identifiera hinder
    • Skapa bättre laganda
    • Förbättra hur vi organiserar oss
  • Walk the board och dagliga möten
  • Retrospektiv mall med fokus på ledtider och wip limit
  • Historik, bakomliggande filosofi och principer som gör att det fungerar