Attraktiv Digital Design och User Experience - 18-19 februari

Den här kursen har redan varit.

OBS! Kursen här nedan har redan varit. Besök gärna en av de kommande kurserna istället.

Attraktiv Digital Design och User Experience – 18-19 februari

Koncept Design UX

Bra digital design som stödjer användarens behov ökar värdet på produkter och tjänster och skapar bättre affärer. Det är ett faktum. För att skapa digital design som fungerar krävs en mängd olika kunskaper – förutom grafisk design. I den här kursen tittar vi på vad den kompotten kan bestå av. Allt börjar med en idé om målgruppen och deras behov. Därför börjar vi med metoder för att ta reda på mer om målgruppen och hur vi kan skapa ett bra digitalt koncept. Vi tittar på och provar på olika designprocesser likväl som tekniska möjligheter och utmaningar samt begrepp. Vi tittar också på hur arbetsteamen kan se ut i agila konceptprojekt. Vi gör övningar och arbetar i team för att lösa uppgifter tillsammans.

Kursen vänder sig till dig som

Kursen är i första hand för dig som i dag arbetar professionellt med grafisk design eller interaktionsdesign och skapar koncept – digitalt eller i tryck och vill lära dig mer om hur man kan skapa digitala tjänster och produkter som skapar bättre affärer för kunden och uppnår användarmål. Även du som vill börja jobba med digital design och koncept, eller arbetar nära designers i digitala projekt som Product Owner, Projekt Ledare, Kravställare, eller Gränssnittsutvecklare kan ha nytta av den här kursen.

Vi går bland annat igenom

Du får med dig en verktygslåda med metoder och verktyg för att analysera, utvärdera, motivera och skapa digitala designlösningar och koncept som ökar konvertering och är användbara för målgruppen. Syftet med kursen är att visa på hur man kan arbeta agilt för att minimera waste och öka samarbetet och skapa kreativa team i den egna arbetsgruppen, med utvecklingsteamen och tillsammans med kunden. Vi arbetar inte på dator under kursen.

Kursinnehåll:

  • Agila processer och metoder
  • ­Product Discovery – vad är det?
  • Målgruppsanpassad design
  • Användbarhet och konvertering
  • Konverteringsanalys och design
  • Effektkartor
  • Story Mapping
  • Personas – Flöden – Wireframes – Design
  • Prototyper och användbarhetstester
  • Exempel från verkligheten
  • Workshops och metoder du kan använda dig av i ditt dagliga arbete
På Facebooksidan Forum för Attraktiv Digital Design kan du ser mer om vad kursen innehåller.

Så här tycker tidigare kursdeltagare:

“Kursen gav mig massa inspiration och kreativitet med hjälp av mål, personas och arbetsflöden utan att egentligen designa något alls. Fokus ligger på att design ska stödja olika kunders nyckelbehov och känslor beroende på vart de befinner sig just nu. En aha-upplevelse men samtidigt helt självklar.Två jätteintressanta dagar med många små workshops. Kursen Digital Design tog mig och min arbetsgivare ett kliv närmare kunden. Rekommenderas absolut!”

 – Liza Hansson, Webbdesigner sedan 2001 Kommunikation & Digitala medier Agria Djurförsäkring
 

“Med tydliga, handfasta och konkreta råd varvat med effektiva workshops, arbetsmetoder och agila processer delar Mia med sin av sin expertis i hur man utvecklar målgruppsanpassad design som konverterar på ett enkelt och inspirerande sätt. Jag känner verkligen att jag kommer att få användning av det jag lärde mig under dessa två kursdagar i mitt arbete som designer.”

– Ulrika af Klint Grafisk designer och designstrateg
 

Film från kursen

Förkunskaper

Det är en fördel om du är intresserad av att skapa kreativa koncept och vill lära dig att utgå från användarbehoven och arbeta agilt i team för att skapa bra lösningar.

  • Datum: 2013-02-18
  • Stad: Stockholm
  • Språk: Svenska

Detaljer

Datum18 - 19 Februari 2013 9:00 - 17:00 (frukost 08:30)
DeltagareMax 12
SpråkSvenska
KurslokalSveavägen 31, 111 34
Pris12000 kr exkl. moms Fika och lunch ingår. EARLY BIRD 9600 Kr exkl. moms.
Kontaktacademy@crisp.se, +46 8 556 950 15