Marcus, vem är du och var arbetade du innan du började här på Crisp?

Hej! Jag har jobbat med digitala medier sedan mitten av 2000-talet. De senaste 10 åren har jag jobbat med allting som har med kundupplevelse att göra. Jag drivs av att skapa produkter och tjänster som kunden vill ha. Tidigare i karriären titulerade jag mig själv “UX Designer”, men har under årens lopp jobbat mer med strategiska- och ledarskapsfrågor kring kundupplevelse och design. Mellan 2015-2017 var jag bland annat designchef på Nordnet och växte deras designteam från 2 till 8 personer och var med och tog fram en rad nya produkter och tjänster. Innan dess var jag kreativt ansvarig i Norden för en multinationell konsultbyrå.

Vad har du för uppdrag just nu?

Just nu sitter jag som tillfällig designchef på Kambi som är ett teknikbolag inom sports betting. Jag hjälper Kambi att driva produktutvecklingen utifrån användarnas behov och beteenden. Vi i designteamet har bland annat tagit fram en ny Discovery-process, dvs de steg vi tar för att utforska vad vi ska bygga härnäst. Processen innefattar kundintervjuer, design sprints och användartester.

Vad ser du fram emot framöver som ny medlem i Crisp och hur känns det?

Känns så kul! Crisp är som ett nytt hem för mig. Det är spännande att vi anammar samma filosofier som vi lär ut. Som exempel  så är vårt DNA open source:at, vi har ingen VD och alla kan vara med och bestämma vad vi vill förbättra med vår organisation. Varför jag sökte mig till Crisp är för att jag tror att framtidens organisation är agil. Den bygger inte på en traditionell hierarki utan består av självständiga team som styrs av mål. Vi på Crisp är i framkanten i världen för vad man behöver göra för att ställa om sin organisation för denna förändring. Mitt fokus inom Crisp kommer vara att länka samman Discovery och Delivery — två världar som oftast är väldigt frånkopplade. En utmaning som är härligt komplex.