Agile UX, 16 mars 2018
Hinner du inte med allt som måste göras när tiden mellan releaser blir allt kortare? Finns det förväntningar från de andra i teamet att allt skulle varit klart innan de kan börja jobba? Kan du känna att det verkligen borde finnas smartare sätt att jobba på?
Det finns det!
Den här kursen lär dig hur ni i teamet (bestående av både beställarsidan och utförarsidan) smidigast bygger saker tillsammans med hjälp av metodik från Agile UX, genom att fokusera på samarbete i effektiva arbetsprocesser och därmed sluta skapa tunga dokument som ingen egentligen har nytta av och som bara gör hela arbetet försenat. Vi utgår främst från Agile UX principer för att hitta det bästa sättet att arbeta tillsammans.
Du kommer ta med dig
- Vad samarbete innebär
- Hur man kan se skillnad på samverkan, samarbete och fler former av interaktion
- Vad som är best practice vid kommunikation och samarbete inom ditt team
- Vad som är best practice för ditt teams samverkan med andra kollegor och omvärlden
- Hur bra du är idag på att interagera med andra människor på din arbetsplats
- Hur du kan förbättra din personliga samarbetsförmåga
- Hur du identifierar olika nivåer av samarbete så att du kan hjälpa andra med förbättring
Det här tycker tidigare kursdeltagare
“Under kursen fick jag flera tips på bra metoder och arbetssätt som jag direkt kunde tillämpa på mina pågående projekt och förbättra det agila UX arbetet.” – Tommy Marshall, ÅF
”Mitt jobb blev som ett helt annat, mycket bättre, jobb då vi började jobba agilt i team för ett år sedan. Kursen var superbra, med massa UX- och agil-energi. Den gav mig inspiration och mod att utvecklas och försöka bli ännu mer agil i mitt arbete. Jag ska testa flera av de tips och trix som gavs!” – Elina Sandstedt, Stockholms universitet
”Har nu mycket lättare att förhålla mig till när kunder säger att de jobbar agilt och att resonera kring hur UX kommer in i deras processer.” – Camilla Ryd, Antrop
“Jag fick ut mycket av kursen tack vare kursledarens utmärkta förmåga att dela med sig av sin gedigna erfarenhet.” – Maryam Ammouri, Handelsbanken
“Jag har stor nytta av vad jag lärde mig av i kursen nu när jag ett år senare funderar på upplägget för ett nytt projekt.” – Malin Forne, Beamon People
Kursen vänder sig till dig som
UX:are, produktägare, utvecklare, grafiska designers, affärsanalytiker, kravhanterare, projektledare, chefer och andra som arbetar i eller med agila utvecklingsteam.
Vi går bland annat igenom
- Skillnaden på mini-vattenfall och riktigt agilt samarbete
- Bäst sätt att arbeta med Discovery (beställare, UX, krav, PO, m.m.) och Delivery (teknik, utveckling, m.m.)
- Exempel på bra Agile UX-metoder inom utforskning av vilken produkt vi ska bygga och hur vi ska designa den
- Stärkt samarbete med Scrum och Kanban
- Balanserade team (a.k.a. Product Discovery Team / LeanUX team) för bäst samarbete mellan beställare (PO, UX, krav, m.m.) och utvecklare
- Continuous Discovery kopplat till Continuous Delivery
- Lean UX och Lean Startup i form av Build – Measure – Learn som processmetodik
- Facilitering av workshops för maximalt samarbete med resten av teamet, bland annat design studio
- Mängder med små tips för att processen och samarbetet ska bli smidigare
Förkunskaper
Inga. Modellerna och metoderna på kursen kommer främst från området Agile UX, men ingen kunskap inom det området är nödvändig.
Denna kurs finns även i en något kortare variant, riktad mot personer som nödvändigtvis inte arbetar i eller med IT-projekt.