Certifierad Agil Beställare, 5-6 november 2015

Den här kursen har redan varit.

OBS! Kursen här nedan har redan varit. Besök gärna en av de kommande kurserna istället.

Certifierad Agil Beställare, 5-6 november 2015

Agile Lean Foretagsinterna Kravhantering
Hur upphandlar jag IT system? Går det kombinera med Agil principer? Svaret är ja. Denna kurs går igenom de tre centrala elementen för en lyckad beställning: – kravställning, eller behovsställning, som det egentligen handlar om – hitta rätt leverantör – skrivande av ett bra kontrakt. Du lär dig leda upphandlingar som optimerar nyttan av din investering. Med certifieringen kommer du  kunna leda en upphandling genom alla steg mot önskad effekt. Som deltagare får du en tydlig process som hjälper dig minimera risker och åstadkomma en bra interaktion mellan affär, IT och leverantör. Efter kursen kommer du kunna leda en upphandling baserat på Agila principer där du genom tidig interaktion minimerar risker och ökar möjligheten att få det verksamheten behöver. Du lär dig följa upp resultat löpande under pågående implementation.

Certifiering sker i två steg

Steg ett: Kunskapsvalidering via ett prov på kursen samt kräver minst 95% närvaro vilket ger dig “Ackrediterad Agil Beställare”. Steg två: Implementationsvalidering. Deltagaren behöver visa exempel från sin verksamhet där man har använt effektmål samt inkrementell leverans och godkännande under en upphandling och implementation vilket ger dig “Certifierad Agil Beställare”. Läs mer: Om Certifierad Agil Beställare

Kursen vänder sig till dig som

  • Verksamhetsansvariga
  • Upphandlare
  • Leverantörer

Vi går bland annat igenom

  • En tydlig process för beställning och upphandling
  • Hur vet jag vad jag ska beställa?
  • Slicing – Hur jag bryter ner en beställning i mindre delar med fokus på värde och riskminimering
  • Checklistor – till hjälp för val av leverantörer samt för arbetet i min organisation
  • Agila avtal kontra traditionella – inklusive exempel på Agila avtal i bruk idag
  • Hur väljer jag leverantör – process och checklista
  • LOU – De möjligheter som medges men sällan används inom lagen om offentlig upphandling?
  • Case studies och exempel
  • Delade erfarenheter med andra deltagare

Förkunskaper

Hur bedrivs kursen?

Utifrån en upphandlingsprocess och dess steg genomför vi praktiska övningar på de olika momenten. Övningarna bedrivs i gruppformat med andra deltagare och under överseende från kurshållare på Crisp. En stor nytta med att gå en öppen kurs på Crisp är att du får tillfälle att höra hur de andra kursdeltagarna arbetar. Vi går även igenom och diskuterar case studies.
  • Datum: 2015-11-05
  • Stad: Stockholm
  • Språk: Svenska

Detaljer

Datum5-6 november, 2015 9-17 Frukost serveras från kl 8.30 (frivillig)  
DeltagareMax 20
SpråkSvenska
KurslokalCrisp, Sveavägen 31, Stockholm
PrisEarly bird rabatt: 14000 kr exklusive moms t.o.m 2015-10-05, from 2015-10-06: 17000 kr exklusive moms. Fika och lunch ingår.
Kontaktacademy@crisp.se, +46 8 556 950 15

Kommande kurser i Agile & Lean & Foretagsinterna & Kravhantering