Lean UX, 20 februari 2017
Bästa sättet att designa och bygga något som blir en hit är att lära känna målgruppen och förstå deras behov. Du lär dig oerhört mycket mer på att själv träffa riktiga användare än vad du kan lära dig annars och du får bättre argument för din design. När du vet att du designar och bygger rätt lösning blir du dessutom mer motiverad och det är faktiskt riktigt riktigt roligt.
Och visst är det så att livet är för kort för att bygga något som ingen vill ha!
Kursen lär ut smidiga och billiga sätt att kontinuerligt lära känna dina användare och validera din design, detta genom både teori och praktiska workshops. Din produkt eller tjänst behöver inte vara digital, metodiken är holistisk och oberoende av plattform.
Kursen vänder sig till dig som
Arbetar med design, UI eller UX, eller kravställning och vill veta att du alltid är på rätt väg. Personer som inte direkt har arbetat med UX-metodik eller produktägarskap, exempelvis entreprenörer, kravhanterare och affärsanalytiker är självklart också välkomna. Har man exempelvis gått en produktägarkurs så har man tillräckligt med kunskap för denna kurs.
Vi går bland annat igenom
- Skapa hypoteser och experiment (s.k. MVP:er) för att validera hypoteserna
- Arbeta med user stories och jobs to be done-stories för att definiera och fokusera arbetsgången
- Metodik för validering
- Rekrytering av användare från rätt målgrupp inkl. screening-metoder
- Kontextuella intervjuer och Service Design för att få insikter om användarna, s.k. Get Out Of the Building-metodik
- Validering medelst löpande användningstest med olika typer av triggermaterial som exempelvis prototyper och användarresor
- Kvalitativ mätning av användarupplevelsen för styrning
- Sätt att arbeta med Lean UX och kontinuerliga användarmöten tillsammans i teamet
- Build-Measure-Learn
- Gemensamt lärande och förståelse
Det här tycker tidigare kursdeltagare
”Som produktägare och coach har jag haft stor nytta av Lean UX-kunskaperna som Martin skickligt delade med sig av. Metoder för att möta användaren, och kunskapen om användarfokus i lyckad produktutveckling är särskilt värdefulla!” – Lina Leufvén, IT-huset
Förkunskaper
Förståelse för interaktionsdesign, kravställning och agila metoder.