Lean User Research, 29 januari 2016
Denna kurs är tyvärr inställd. Nästa tillfälle går den 20 maj!
Bästa sättet att designa och bygga något som blir en hit är att lära känna målgruppen och förstå deras behov. Du lär dig oerhört mycket mer på att själv träffa riktiga användare än vad du kan lära dig annars och du får bättre argument för din design. När du vet att du designar och bygger rätt lösning blir du dessutom mer motiverad och det är faktiskt riktigt riktigt roligt.
Och visst är det så att livet är för kort för att bygga något som ingen vill ha!
Kursen lär ut smidiga och billiga sätt att kontinuerligt lära känna dina användare och testa din design genom teori och praktiska workshops. Din produkt eller tjänst behöver inte vara digital, metodiken är holistisk och oberoende av plattform.
Kursen vänder sig till dig som
Arbetar med design, UI eller UX, eller kravställning och vill veta att du alltid är på rätt väg.
Vi går bland annat igenom
- Rekrytering av användare från rätt målgrupp inkl. screening-metoder
- Kontextuella intervjuer, service design, card sorting och andra metoder för användarstudier
- Löpande användningstest med olika typer av triggermaterial som exempelvis prototyper
- Metodik för validering (kvalitativt och kvantitativt)
- Personas, user journeys och andra sätt att visualisera resultatet
- Sätt att arbeta med användarstudier tillsammans i det tvärfunktionella teamet
Det här tycker tidigare kursdeltagare
”Som produktägare och coach har jag haft stor nytta av Lean-UX kunskaperna som Martin skickligt delade med sig av. Metoder för att möta användaren, och kunskapen om användarfokus i lyckad produktutveckling är särskilt värdefulla!” – Lina Leufvén, IT-huset
Förkunskaper
Interaktionsdesign, grafisk design, produktdesign, industridesign eller liknande. Har man gått en produktägarkurs eller specifikt [Product Discovery]-kursen på Crisp så har man tillräckligt med kunskap för denna kurs.
Personer som inte direkt har arbetat med UX-metodik eller produktägarskap, exempelvis entreprenörer, kravhanterare och affärsanalytiker är självklart också välkomna, men med brasklappen att kursen inte kommer förklara basala begrepp.