Bli en bra beställare – Agil upphandling 20-21 oktober 2014
Denna kurs lär dig hur leda upphandlingar som optimerar nyttan genom effektstyrning. Som deltagare får du en tydlig process som hjälper dig minimerar risker genom korta feedbackscyklar och gemensamt arbete med interna organisation och leverantör.
Efter kursen kommer du kunna leda en upphandlingsprocess baserat på Agila principer. Du kommer att känna till och provat på processer och tekniker som hjälper dig säkerställa att du upphandlar och bygger rätt sak (användarnytta).
Hur bedrivs kursen?
Utifrån en upphandlingsprocess och dess steg genomför vi praktiska övningar på de olika momenten. Övningarna bedrivs i gruppformat med andra deltagare och under överseende från kurshållare på Crisp. Vi går även igenom och diskuterar case exampel.
En tid efter kursen’s slut factiliterar Crisp en nätverksträff där du som gått kursen blir inbjuden till att dela erfarenheter tillsammans med en kollega.
Kursen vänder sig till dig som
- För dig som idag gör upphandling eller är på väg att göra det
- För dig som är linjechef och verksamhetsansvarig
- Systemägare inom både offentlig och privat sektor
- Projektledare
- Jurister som arbetar med mjuvkvaruavtal
Vi går bland annat igenom
- En tydlig process
- Checklistor – till hjälp för val av leverantörer samt för arbetet i min organisation
- Agila avtal kontra traditionella – inklusive exempel på Agila avtal i bruk idag
- Hur väljer jag leverantör – process och checklista
- LOU – Vad bör jag tänka på?
- Case studies och exampel
- Delade erfarenheter med andra deltagare